Thursday, February 24, 2011

5 Tips voor beleid in SharePoint

SharePoint en vooral de hoeveelheid content op het platform neemt de laatste jaren een enorme vlucht. IT moet zowel het delen van content als collaboration faciliteren als strikte policies handhaven om te voorkomen dat documenten in verkeerde handen vallen. Deze vijf vuistregels helpen je bij het afschermen van SharePoint.

Het begon ooit als een intranetbak voor Office-documenten, maar het is inmiddels het belangrijkste enterprise informatieportal geworden. Hoe je het wendt of keert, SharePoint heeft altijd al om de content gedraaid.

SharePoint’s functionaliteit bevat tegenwoordig enterprise content management, search, social networking, blogs en wiki’s, collaboration en business process management (BPM). Maar al deze onderdelen van de machine leunen op content, of het nu gaat om trainingvideo’s, financiële rapportages of vertrouwelijke beleidsdocumenten. De machine kan vastlopen als SharePoint niet goed door IT wordt beheerd.

Het opslaan van content in SharePoint is onderdeel van de uitdaging; bij het beveiligen ervan lopen organisaties tegen problemen aan wanneer er geen heldere policies bestaan en er niet nagedacht is over het toegangsbeheer.

De risico’s van onveilige SharePoint content beperken zich niet tot aanvallen van hackers of ontevreden medewerkers die vertrouwelijke informatie lekken, zegt Larry Concannon, VP product marketing bij compliance software leverancier HiSoftware.



“De meest voorkomende inbreuken op privacy zijn onbedoeld”, legt hij uit. “Vaak gaat het om slordigheid of onachtzaamheid van werknemers.”

De beste content security strategie voor SharePoint laat werknemers vrijelijk content toevoegen en delen, maar past policies toe zodra vertrouwelijke documenten naar andere afdelingen verdwijnen of zelfs buiten het bedrijf dreigen te belanden.

HiSoftware definieert vijf vuistregels voor het beschermen van content in SharePoint.

1. Maak duidelijk welke content is toegestaan
Organisaties moeten heldere, gedocumenteerde beleidsregels opstellen als onderdeel van hun SharePoint implementatie, zegt Concannon. Dat betekent ook dat je duidelijk maakt welk type content toegestaan is.

Iedere organisatie zal zijn eigen definitie hebben van welke content toegestaan is. Veilige SharePoint implementaties houden er rekening mee wie content mag bekijken en publiceren en welke content opgeslagen mag worden binnen de omgeving.

2. Leid je medewerkers op
Een ander belangrijk punt van een veilige SharePoint implementatie is dat je gebruikers op de hoogte brengt van de privacy- en vertrouwelijkheidsregels die IT heeft opgezet om zowel werknemers als de organisatie te beschermen.

“Op een bepaald niveau betekent dit simpele gebruikerstraining”, zegt Concannon. “Maar het kan ook inhouden dat je een scherm met gebruiksvoorwaarden maakt wanneer mensen bijvoorbeeld hun eigen Mijn Site toevoegen.”

3. Gebruik classificatie om gedrag in goede banen te leiden
Je kunt in SharePoint content beveiligen door bij elke keer dat een document wordt toegevoegd om een classificatie te vragen. Deze optie kan IT voor verschillende categorieën content opstellen om duidelijker te maken wat wel en niet binnen het systeem thuishoort. “Classificatieschermen laten je weten of een document wel of niet binnen een van de beschikbare categorieën past”, zegt Concannon. “Als dit niet zo is, hoeft het niet op SharePoint gepubliceerd te worden.”

4. Vergeet je beleid niet te handhaven
Zodra de regels gemaakt zijn, moet IT ze strikt handhaven en gebruikers laten weten wanneer er overtreding plaatsvindt. Een manier is om gebruikers de mogelijkheid te geven content te taggen waarvan ze denken dat deze ongepast is.

Complianceleveranciers bieden geautomatiseerde software die content vooraf checkt op policies voordat deze op SharePoint gepubliceerd kan worden. Functionaliteit als content scanning kan gebruikt worden om bepaalde regels te valideren en kan voorkomen dat vertrouwelijke content uitlekt.

5. Vind de balans in sociale tools
Iets waar je binnen SharePoint goed op dient te letten is social networking, zegt Concannon. Sociale features zoals blogs, wiki’s, communities en Mijn Site profielpagina’s en forums hebben in SharePoint 2010 een veel prominentere plek gekregen. Hoewel deze tools communicatie en productiviteit bevorderen, kunnen ze je compliant omgeving ten gronde richten.

Om een balans te zoeken tussen Web 2.0 content en ‘ouderwetse’ documenten, raadt HiSoftware een aanpak aan waarin het delen van informatie wordt aangemoedigd, maar waar elke afdeling bepaalde beleidsregels kent waardoor een bijvoorbeeld een juridische tekst over een fusie niet door verkeerde personen kan worden ingelezen.

Microsoft CRM 2011 speelt in op social media

Microsoft introduceert Dynamics CRM 2011 in Nederland in een on-premise en online versie. Het pakket is opgebouwd volgens een rolgebaseerd ontwerp. Gebruikers hebben aan de hand van hun functie bepaalde gebruikersprofielen en rechten. Voorbeelden van rollen zijn medewerker verkoop, marketing of klantenservice. Het nieuwe pakket speelt onder andere in op klanten die gebruikmaken van social media.

Microsoft Dynamics CRM 2011 werd onlangs op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Dat gebeurde officieel in theater Het Spant! in Bussem, waar ongeveer vijfhonderd zakelijke en it-beslissers aanwezig waren. Annemarie Brandsen, product marketing manager Dynamics CRM bij Microsoft Nederland, zegt dat het nieuwe crm-pakket op drie peilers is gebouwd. ‘Ten eerste een Microsoft Outlook-omgeving die nauw geïntegreerd is met de nieuwe crm-software. Om de gebruiksvriendelijkheid van de software te verbeteren is het crm-programma volledig geïntegreerd in Outlook en werkt net zo makkelijk als e-mail. Ten tweede een intelligente omgeving, waarmee gebruikers onder andere zelf dashboards kunnen aanmaken. Ten derde is het crm-pakket geschikt voor koppelingen met andere software voor het uitwisselen van informatie. Zo werkt CRM 2011 nauw met Microsoft Sharepoint om documenten uit te wisselen met andere medewerkers.'

Grip op klanten
Een belangrijke ontwikkeling is de koppeling met sociale netwerken, aldus Brandsen. Het aantal communicatiekanalen neemt fors toe. Social media-platformen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter spelen een belangrijke rol in de interactie tussen bedrijven en klanten. Daarom is CRM 2011 gekoppeld aan sociale netwerken om grip op klanten te houden.

Microsoft spreekt hierbij van een ‘nieuwe klant die overal is maar toch lastig is om te grijpen'. Klantloyaliteit is tegenwoordig niet langer meer vanzelfsprekend, aldus Brandsen. ‘De nieuwe klant wil zelf kunnen bepalen hoe het contact wordt gelegd met een organisatie. De klant rekent erop dat alle gegevens voortdurend up-to-date zijn en het systeem te allen tijde functioneert en bereikbaar is.'

Partners
Tijdens de introductie van de nieuwe Microsoft Dynamics CRM 2011 demonstreerden een aantal partners van Microsoft aanvullende software voor verticale marktsegmenten. Zo heeft Avanade een oplossing ontwikkeld voor marketingmanagement met Microsoft Dynamics CRM 2011. Dat kan worden ingezet voor cross- en up-selling en klantensegmentatie.

Ciber liet een branche-oplossing voor verzekeringen zien, dat beschikbaar is op Microsoft CRM 2011 en geïntegreerd is met Microsoft Office en Sharepoint. CRM Resultants demonstreerde CRM2011 for Finance. Dit is een oplossing voor verzekeraars, intermediairs, vermogensbeheerders en private banken, die bestaat uit een reeks van elf geïntegreerde modules. CRM2011 for Finance biedt financiële instellingen verkoop, customer service en marketing functies, ondersteuning van diverse distributiemodellen. Het accent van de oplossing ligt op 'customer due dilligence', centraal klantbeeld en klantbedienmodel.



Steve Ballmer
Op 17 januari 2011 introduceerde Microsoft-directeur Steve Ballmer Dynamics CRM 2011. Bij die lancering werd eerst de online-versie beschikbaar gesteld.

bekijk reacties (1) print stuur door
GERELATEERDE ARTIKELEN
31-01-2011 IBM en SugarCRM sluiten samenwerking
01-02-2011 Superp zoekt CRM-talent na interne crisis
19-01-2011 Gebruikersvereniging Oracle richt CRM-tak op
17-01-2011 Microsoft levert CRM-pakket eerst online
15-12-2010 Microsoft koppelt eindelijk CRM aan ERP
13-09-2010 Microsoft geeft bèta Dynamics CRM 2011 vrij


Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/crm/3787731/2333360/microsoft-crm-2011-speelt-in-op-social-media.html#ixzz1Eqj1ojv8

Vereniging Eigen Huis integreert contract in Sharepoint

Vereniging Eigen Huis heeft inzicht gekregen in meer dan vijftien verschillende soorten contracten. Zij hebben een intranetsite op basis van Sharepoint 2007 en beschikken ook over kennis van Sharepoint zodat zij zelf onderdelen kunnen ontwikkelen en beheren in het programma. Voor contractbeheer heeft Vereniging Eigen Huis aanvullende software ingezet, die 100 procent is geïntegreerd met de bestaande Sharepoint-omgeving.
De hoogste prioriteit kreeg de oplossing voor contractmanagement. Het project bestond uit het inrichten van vijftien contractsoorten met behulp van ecspand. Het doel is om meer inzicht te krijgen in de lopende contracten, de looptijden bij te houden en de betrokken personen te informeren over de status wanneer bijvoorbeeld een opzegtermijn nadert. Vereniging Eigen Huis wenste contracten snel en makkelijk terug te vinden en wilde geen lades meer doorzoeken.
Door consultants van Docdynamic zijn vijftien verschillende contractsoorten ingericht, elk met eigen specifieke kenmerken. Tot op heden werd van elk contract een papieren versie bewaard en gearchiveerd in ladekasten. Een aantal afdelingen hield een Excel-sheet bij. Het was lastig om de looptijden bij te houden en de betrokken personen op tijd te informeren over opzegtermijnen, omdat deze alleen op de papieren versie stond vermeld. Een consultant van Docdynamic regelde uiteindelijk alles en implementeerde ecspand bij Vereniging Eigen Huis.
Fase 2: Inkoopfacturen digitaal archiveren
Nadat het contractmanagement was geïmplementeerd bij Vereniging Eigen Huis is het vervolg ingezet met de implementatie van inkoopfactuurverwerking met ecspand. De software is ingericht om facturen te scannen en te koppelen aan leveranciersnummer en deze zo op te zoeken in het contractbeheersysteem. De toegevoegde waarde hiervan werd onvoldoende prioriteit toegekend door de afdeling inkoop en F&C, waardoor is besloten hier nog niet mee te gaan werken.
De inkoopfacturen scannen met ecspand, al dan niet voorzien van een barcode en vervolgens digitaal archiveren. De barcode bevat het boekstuknummer uit Navision. Hiermee worden alle kopgegevens van de inkoopfactuur uit Navision opgehaald.
Toekomstplannen
Het proces van beoordelen en goedkeuren van facturen kan in veel organisaties versneld en verbeterd worden. Door de workflow van ecspand in te zetten voor het digitaal beoordelen en het versnellen van het goedkeuringsproces van inkoopfacturen wordt een enorme efficiencyslag gemaakt. Hiervan wordt de toegevoegde waarde wel erkend door de afdeling inkoop en F&C. Deze afdelingen zullen samen alle mogelijkheden inventariseren en de uitbreidingen van ecspand in de toekomst invullen.
OPDRACHTGEVER: VERENIGING EIGEN HUIS
Vereniging Eigen Huis behartigt de belangen van de eigenwoningbezitter. Dit uit zich op drie vlakken: diensten en producten, informatie en advies en collectief ledenbelang. De ontwikkeling van de diverse diensten en de partijen waarmee ze als vereniging samenwerken, worden zorgvuldig geselecteerd. Eigen huis behartigt de belangen van ruim 680.000 eigenwoningbezitters. Er werken ruim tweehonderd medewerkers.
REDENEN VOOR ECSPAND VOLGENS VERENIGING EIGEN HUIS
- Perfecte aansluiting op MS SharePoint Server
- Snel de gewenste informatie beschikbaar.
- Overzicht van alle contracten.
- Makkelijk en snel zoeken naar bijbehorende documenten.
- Gemakkelijk lopende contracten inzien.
- Tijdig de juiste persoon informeren over contractstatus.
- Digitaal notities toevoegen aan documenten.
- Webgebaseerde oplossing.
- Gebruiksvriendelijk.
- Snelle implementatie.
- Onderhoud in eigen beheer.
Voordelen contractmanagement:
- Tijdbesparing door snel terugvinden van contracten op leveranciersnummer, boeknummer, datum bereik etc.).
- Kostenbesparing door inzicht in alle lopende contracten en (opzeg-)termijnen voor de betrokken personen.
- Tijdig per e-mail informeren over de status van een contract.
- Snel en op elk gewenst tijdstip contracten inzien.
- Databeveiliging, toekenning gebruikersrechten op contractniveau.
- Kostenbesparing: geen papieren archief meer nodig.
- Overzichtelijke administratie per leverancier.
- Volledigheid, alle documenten zijn per leverancier in één digitaal dossier revisiezeker opgeslagen.
DOELGROEP
ecspand is bestemd voor middelgrote tot grote (inter-)nationale bedrijven die Sharepoint hebben ingezet en dit wensen uit te breiden naar een bedrijfsbreed informatieplatform. Ecspand is een 100 procent geïntegreerde dms/ecm-oplossing met Sharepoint 2007/2010.


Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/erp/3791074/1276992/vereniging-eigen-huis-integreert-contract-in-sharepoint.html#ixzz1EqhovxRN

T-Systems helpt Shell aan Sharepoint

Olieconcern Shell heeft Microsoft en T-Systems de opdracht gegeven om een op maat gesneden Sharepoint-oplossing te leveren. Beide ict-leveranciers hebben voor die opdracht de bestaande samenwerkingsbanden aangehaald. Voor april 2011 moeten de eerste medewerkers van Shell bestanden uitwisselen via Sharepoint.

Het is niet bekendgemaakt om hoeveel accounts het gaat. T-Systems schrijft in een persbericht dat op termijn alle Shell-medewerkers wereldwijd kunnen samenwerken en informatie uitwisselen via het gestandaardiseerde platform op basis van Microsoft Sharepoint. Shell heeft wereldwijd bijna honderdduizend medewerkers.

Medewerkers krijgen via cloud computing toegang tot de software voor gegevensuitwisseling. Het gaat om een zogenoemde hybride oplossing. Dat betekent dat informatie zowel lokaal als in datacenters verspreid over verschillende vestigingen wereldwijd is opgeslagen. Het prijsmodel is op basis van gebruik.

Cloud computing
T-Systems en Microsoft werken al sinds 2004 samen. In 2009 kondigden de bedrijven gezamenlijke plannen op het gebied van cloud computing aan. Daarbij bieden de ict-dienstverlener en de sofwareleverancier werkplekken aan via het bedrijfsnetwerk.

Door de opdracht verbreedt T-Systems zijn hosting en opslagactiviteiten naar applicatiebeheer en collaboration.

Ontevreden
Eerder meldde de Duitse zakenkrant Handelsblatt dat Shell en Philips ontevereden zouden zijn over de prestaties van T-Systems.


reageer print stuur door
GERELATEERDE ARTIKELEN
18-02-2011 Logica participeert in Shell-deal van 300 miljoen
03-01-2011 'Shell en Philips ontevreden over T-Systems'
09-12-2010 AT&T en Cisco bekijken energieverbruik Shell
18-05-2010 AT&T helpt Shell aan Unified Communications
01-03-2010 IBM helpt Shell bij rekenwerk olieproductie
29-10-2009 Shell: Ook ICT’er moet vrezen voor baan
09-07-2009 Shell vraagt lager tarief van ingehuurde ICT'ers
09-02-2009 EDS: meer dan on-site werkplekbeheer bij Shell
02-02-2009 Getronics beheert alle 90.000 Shell-werkplekken
29-01-2009 Getronics helpt EDS bij uitbesteding Shell
31-10-2008 Shell niet langer de populairste werkgever
18-09-2008 Migratieklus Shell door T-Systems duurt jaren
07-04-2008 Dienstverleners pronken met Shell-contract


Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/ecm/3791472/1277020/tsystems-helpt-shell-aan-sharepoint.html#ixzz1EqhCFCuC

Monday, February 07, 2011

CRM Next-Level: Waarom eCRM net zo normaal wordt als Search of Banners

Vreemd genoeg worden veel online bureaus door haar adverteerders nog gebrieft met de boodschap veel respons, clicks of leads te verzorgen. Heel vreemd. Een bedrijf ontleent meer toegevoegde waarde door te sturen op de herkomst van klantwaarde. Met name in de UK en Amerika gaan die ontwikkelingen iets sneller. Het systeem wat bedrijven helpt te sturen op klantwaarde wordt in generieke termen eCRM genoemd. eCRM en Digitale Media zullen binnen elke jaren dicht naar elkaar toe groeien. Dus geen clicks of leads meer, maar klantwaarde en de herkomst ervan.

Keurige dahboards

Toen ik mijn loopbaan bij Andersen Consulting (nu Accenture) begon, inmiddels alweer giga lang geleden, waren ERP en CRM ‘hot’ bij alle Multinationals. Kosten noch moeite werden gespaard om de hele supply chain (SD), material management (MM) en financieel management (FI/CO) in kaart te brengen en terug te koppelen aan het management in keurige dashboards. Bij die visie hoorde het natuurlijk ook om zoiets dergelijks te doen met Marketing & Sales. Feitelijk het CRM gebied. Wat beide systemen met elkaar gemeen hadden is dat de primaire focus het registeren en rapporteren betrof, en die gegevens zoveel mogelijk werden toegepast om ontwikkelingen (lees: tekorten of overschot) te kunnen voorspellen. Mede geboren uit de wens om ‘ook’ een gave Just-in-Time organisatie te zijn.

Tweede leven

We zijn nu ruim 15 jaar verder, en er kan worden gesteld dat met name CRM toe is aan een tweede leven. Alhoewel veel trajecten, zeker de early adopters op CRM-gebied, vaak weinig ROI konden laten zien uit hun ontwikkelingen en enorme investeringen, zie je anno 2011 dat succesvolle toepassing van CRM nu een bizar hevige vlucht neemt. Oorzaak nummer 1: integratie tussen CRM en Digitale Media en Marketing. Digitale Media maakt het mogelijk om CRM systemen te verrijken met online gedrag. Hierdoor kan het eindelijk haar belofte inlossen, namelijk die van een echt actief retentie en/of sales instrument. Tegelijkertijd zijn de wat onhandige systemen van toen veranderd in in-the-cloud toepassingen van nu. Niet meer voor tonnen of miljoenen, met een leger consultants en opeenvolgende change-requests op de koop toe, maar voor een paar tientjes per user (Salesforce/Dynamics etc.) redelijk complete en easy to use systemen. Ingericht om online gedrag te koppelen.

Toegevoegde waarde

Weloverwogen integratie van Digitale Media en Marketing met CRM biedt veel toegevoegde waarde. De belangrijkste is dat online gedrag, als vertaald in relevante implicaties zoals ontevredenheid, potentiële leads, upselling mogelijkheden, identificatie beste klanten etc. direct kan worden omgezet in programma’s die duidelijke ondernemingsdoelstellingen ondersteunen. Programma’s die online in te vullen zijn. Bovendien kunnen digitale Marketeers dan beter sturen op het maximaliseren van Beste en Meest Winstgevende klanten, in plaats van leads en clicks wat resulteert in sub-optimalisatie.

eCRM

Tegelijkertijd vinden veel Nederlandse bedrijven het lastig om die voor de hand liggende toepassingen te laten plaatsvinden. Dat komt enerzijds door de Chinese walls tussen digitale media en marketing (als dat al niet grotendeels is uitbesteed aan allerlei online bureaus) en crm-verantwoordelijken, anderzijds door teleurstelling vanuit het verleden en onduidelijkheid over juridische kaders. Bovendien loopt Nederland zelden voorop waar het gaat om marketing & media Innovatie. Wellicht ook omdat veel marketeers minder affiniteit hebben met techniek en internet. Dat zal vanzelf veranderen. eCRM systemen zullen ook in Nederland aansluiting gaan vinden. En sterker nog, dergelijke systemen worden zo standaard als Search, Display, Mobiel, Social en straks IP-TV.

Voor de Nederlandse Marketing Pioniers die deze ontwikkeling volgen zou ik graag willen verwijzen naar het gratis event dat Microsoft Dynamics op 16 februari organiseert. Het programma kun je HIER vinden en tevens kan daar worden ingeschreven. Inschrijven kan ook door een mail te sturen naar annemarie.brandsen@microsoft.com Heel CRM Nederland zal er zijn. Nu online media nog ;-)

Saturday, February 05, 2011

Small Business Intranets, There's More Than SharePoint

Many organizations cannot afford $50 to 150 per user for a top flight intranet. Enterprise content management systems (ECMSs) and portals such as SharePoint, and the like, traditionally cost a pretty penny up front, and a shocking amount in annual licensing, support, maintenance and staffing. The costs of these systems have naturally created a niche for small market solutions that have grown and evolved considerably in the past 10 years.

There’s More than SharePoint
“SharePoint is most certainly overkill in most cases,” says Michael Jones, Marketing Coordinator for The ADWEB Agency that produces Intranet DASHBOARD, an Australian-based intranet solution. “It's like using a commercial harvester to prune your roses, or implementing SAP at your local convenience store. SharePoint is effectively a development platform which companies can use to create an intranet, but unless they have complex custom requirements (and a large development budget), SharePoint isn't the right tool to use.”


SharePoint has become the measuring stick, and the whipping boy, by which most all other intranet technology platforms are compared. Microsoft has invested so much into SharePoint (literally billions of dollars), and markets it at so many levels, it is, in effect, a blanket solution that attempts to be everything to everyone:

Web content management
Enterprise content management
Portal
Development platform
Business intelligence
Social networking
Enterprise search
Etc.

Small surprise then it is deployed in about two-thirds of Western World organizations that have an intranet, even in small businesses (SMBs), but not at a price.

“Proprietary portal applications and intranet solutions are overkill for small organizations, not just because of the initial costs, but often ongoing maintenance costs; medium businesses may be able to afford, software costs, setup and support, but is the portal putting money back into the company,” says Gifford Watkins, President of Atlantic Webfitters, an Atlantic Canada implementation vendor of open source CMS, DotNetNuke (DNN).

DNN is not a pure, nor as robust an alternative to SharePoint, but it is a gradually more popular choice for many small, and medium size businesses who require web content management (WCMS). DNN allows SMBs to get their feet wet for less than SharePoint (SP) yet shares a common architecture: Microsoft's (MS) SQL Server, MS ASP.net and Microsoft's IIS are the foundations for both SharePoint (SP) and DNN. However, the similarities chiefly end there as DNN doesn’t have the bells-and-whistles sported by SP, nor is it a true portal or ECMS.

The biggest difference is price: the price tag of an SP intranet for 100 employees is often in the US$ 10,000 to $30,000 range; Atlantic Webfitters typically deploys DNN for under $5,000, and sometimes for under $2,000.

Commercial Alternatives
“SharePoint and other enterprise level CMS solutions can be a daunting task for SMBs, requiring in-house expertise, resources, development and consultants,” says Rachel Lai, Marketing Manager of Vancouver-based Intranet Connections which offers a hosted, proprietary solution with unlimited users that starts at $8,500. “Often these type of enterprise platforms require a lengthy development and deployment cycle and we often hear from our SMBs that their SharePoint project essentially withered and died before it got off the ground.”

While it is possible to deploy SP and other CMS solutions in a few weeks time, a customized SP or ECMS solution can typically require 9-12 months for planning and implementation. Solutions such as Intranet Connections can be deployed in a matter of days.

“Going with a turnkey, out-of-the-box intranet solution like Intranet Connections can allow SMBs rapid intranet implementation so that they can move on to other pressing projects and focus on what’s important in getting an intranet launched, such as "how can we best use this great new tool to communicate and collaborate with our employees,” adds Lai.

(Page 2 of 2)


Sample home page using Intranet Connections


Tim Dorey, CEO of Vialect, admits that his company’s hosted intranet solution, Noodle, is not too dissimilar from other commercial solutions, but adds that his competitive advantage is speed and customer service.

“It sounds cliché but customer service is as important as our software,” says Dorey. “Our customers love our support and the fact they speak with real people and not call centers. When our clients call they can talk to our developers, trainers or myself.”



Dorey is also quick to point out the obvious: SharePoint does very well in serving its audience, which is typically bigger and wealthier than the SMBs that comprise Noodle’s target audience.

“SharePoint has its place just like many of the CMS on the market but both require time and money commitments,” adds Dorey. “To get the most from SharePoint your SMB needs to know exactly what they need. In many cases it’s difficult to get a SMB to clarify exactly what they need.”

Sometimes, in fact, big business has looked to these smaller vendors to power their enterprise intranet. Both Shell and Panasonic use Intranet Dashboard (iD) as their corporate intranet solution, and yet iD is priced at only $2 per user, per month, for businesses with 250-500 users. At 1000 users, iD’s price falls to $1 per user per month.

Small Intranets Become Social
Following hot on the heels of the bigger platforms many small market solutions have heard the stampede of socially inclined users and have answered by integrating social media tools into their platform: blogs, wikis, social networking, even Twitter-like micro-blogging.

However, it’s a myth that big business is paving the way for social media adoption on the corporate intranet (intranet 2.0); the little guys are more prone to use social media. The results of the Intranet 2.0 Global Study (2010, Prescient Digital Media) found that 56% of organizations with fewer than 100 employees have blogs on the corporate intranet, almost 10% higher than all other organizations combined.

“Two years ago we started adding social networking features that are resonating with customers and indirectly improving the success rates of the deployments,” says Dorey who deploys a 50 user solution for only $2,950 with hosting at $250 per month. “The addition of the social networking pieces like Twitter-like status updates, personal profiles and co-worker lists are advantageous. Noodle also monitors Corporate Wisdom, Corporate Wisdom monitors the content a user creates and reviews providing (reporting with) a live percentage (per user) that tells administrators who are the champions of the site and maybe more importantly who is not.”

Open Source solution DotNetNuke is replete with social media features including social networking, blogs, wikis, even real-time instant messaging and knowledge centers, even a user-driven folksonomy for tagging content with keywords.

Intranet Connections (IC) has become a “social intranet” offering that is now branded as “turnkey intranet 2.0 software” and includes out-of-the-box social features such as employee profiles, blogs, live chat, employee comments and ratings, discussion forums, and even an application that allows employees to share recipes.

No longer is the small business intranet merely a shared drive or an online mash of shared documents; small business intranets are increasingly dynamic, progressively more social, and transformative: evolving from static, corporate-driven newsletters into dynamic social communities.

About the Author
Toby Ward, a former journalist and a regular e-business columnist and speaker, is the CEO and Founder of Prescient Digital Media. His white paper “The Social Intranet” is a free download at www.PrescientDigital.com.

Friday, February 04, 2011

Still they are fighting for dead men’s shoes

By Samuel Brittan
Published: February 3 2011 19:57 | Last updated: February 3 2011 19:57
“One of the great growth industries of the English-speaking world is the exegesis of the writings of John Maynard Keynes. What exactly did Keynes say? When did he say it? Who were his precursors? What did he really mean? What should he have meant? What would he be saying if he were alive today?” I wrote these words many more years ago than I like to think. Since then this industry has grown still further, spurred by the financial crisis. Vince Cable, the Liberal Democrat business secretary in Britain’s coalition government, wrote an article in the January 17 issue of the New Statesman entitled “Keynes would be on our side”. The following week, the economists David Blanchflower and Robert Skidelsky published a riposte, talking of “the foolhardy project of enlisting Keynes on behalf of the coalition’s policy”.

I always try to be fair. Both articles contained interesting reflections on the world and British economies and were on a much higher level than most of what passes for economic debate. But these could have stood on their own without enlisting a dead man in support. Nor is it only Keynes. Francis Wheen, in his Financial Times review of the historian Eric Hobsbawm’s How to Change the World: Tales of Marx and Marxism, does much the same when he argues that Marx would have rejoiced at the fall of the Soviet model.

This is getting ridiculous. As some FT readers pointed out during earlier outbreaks of the Keynesian controversy, what a reflection all this is on the would-be scientific standing of political economy – and Marx was a political economist as well as an unsuccessful revolutionary. Can one imagine physicists trying to advance their views by showing that they were implicit in some obscure passage in Einstein or Isaac Newton?

Nor does one have to stick to physics, which economists try too hard to copy. Evolutionary biologists read Darwin and rightly. He was a very attractive writer; most of what he wrote can be understood by the non-specialist; and I hope it will not lower the tone if I refer to the delightful animal drawings that enliven his work. But not even the most fervent Darwinian would use a quotation from him to clinch an argument or would dispute that, in ignorance of the still-to-be revealed principles of genetics, he mistakenly believed that acquired characteristics were normally inherited.

The logical point is this. If Marx were alive today he would be 193 years old. Keynes would be 128. Discussions of what they would think today implicitly assume that they would have retained the intellect of their prime and adjusted their thinking to later events. How can anyone know how they would have done this? I first realised the absurdity involved when, as a student at Cambridge, I came across a lecture by the veteran economist A.C. Pigou entitled “What would Alfred Marshall have thought of current developments in economics?” Marshall was a quintessentially Victorian figure who founded the Cambridge school of economics, and who died in 1924. Milton Friedman remarked to me that Pigou had simply not understood modern developments. Would it not have been simpler if Pigou had simply made his own observations and argued them out with Friedman?

One can imagine thinkers so unflinching that they might utter the same thoughts indefinitely, although they are not that easy to find. Take Adam Smith. Arguments about whether he would have been a Thatcherite or a social democrat are absurd. His insights can be developed in either direction. On the other hand one can easily imagine his remark about “that insidious and crafty animal vulgarly called statesman or politician” being repeated today, reflecting the same Scottish shrewdness. Even the Ten Commandments do not reflect a single unchanging view. The sixth commandment “Thou shalt not kill” is followed in Exodus by an enumeration of various offences deserving of the death penalty.

As anything that can be misunderstood will be misunderstood, I must emphasise that there is no harm in proclaiming the insights of past thinkers for their contemporary application. I myself have tried to use some of the ideas of Keynes’s General Theory to criticise the priority being given to fiscal retrenchment by so many European governments and have preferred the US stimulus route. But is that what Keynes himself would say? I have no idea. Nor has anyone else in the case of a thinker so well known for changing his mind. Indeed, if I could have got away with it I would have spelt Keynes with a small “k”.

Some academic figures will say that the whole argument about what great men would have thought reflects political and journalistic preoccupations far removed from the hard grind of modern mathematical economics. The editor of the Economic Journal, looking at the submissions he has received, remarks that the much-discussed crisis of economics “either has not happened or not been recognised by the profession”. Take what comfort you like from these words.

www.samuelbrittan.co.uk

Copyright The Financial Times Limited 2011. Print a single copy of this article for personal use. Contact us if you wish to print more to distribute to others.