Monday, February 07, 2011

CRM Next-Level: Waarom eCRM net zo normaal wordt als Search of Banners

Vreemd genoeg worden veel online bureaus door haar adverteerders nog gebrieft met de boodschap veel respons, clicks of leads te verzorgen. Heel vreemd. Een bedrijf ontleent meer toegevoegde waarde door te sturen op de herkomst van klantwaarde. Met name in de UK en Amerika gaan die ontwikkelingen iets sneller. Het systeem wat bedrijven helpt te sturen op klantwaarde wordt in generieke termen eCRM genoemd. eCRM en Digitale Media zullen binnen elke jaren dicht naar elkaar toe groeien. Dus geen clicks of leads meer, maar klantwaarde en de herkomst ervan.

Keurige dahboards

Toen ik mijn loopbaan bij Andersen Consulting (nu Accenture) begon, inmiddels alweer giga lang geleden, waren ERP en CRM ‘hot’ bij alle Multinationals. Kosten noch moeite werden gespaard om de hele supply chain (SD), material management (MM) en financieel management (FI/CO) in kaart te brengen en terug te koppelen aan het management in keurige dashboards. Bij die visie hoorde het natuurlijk ook om zoiets dergelijks te doen met Marketing & Sales. Feitelijk het CRM gebied. Wat beide systemen met elkaar gemeen hadden is dat de primaire focus het registeren en rapporteren betrof, en die gegevens zoveel mogelijk werden toegepast om ontwikkelingen (lees: tekorten of overschot) te kunnen voorspellen. Mede geboren uit de wens om ‘ook’ een gave Just-in-Time organisatie te zijn.

Tweede leven

We zijn nu ruim 15 jaar verder, en er kan worden gesteld dat met name CRM toe is aan een tweede leven. Alhoewel veel trajecten, zeker de early adopters op CRM-gebied, vaak weinig ROI konden laten zien uit hun ontwikkelingen en enorme investeringen, zie je anno 2011 dat succesvolle toepassing van CRM nu een bizar hevige vlucht neemt. Oorzaak nummer 1: integratie tussen CRM en Digitale Media en Marketing. Digitale Media maakt het mogelijk om CRM systemen te verrijken met online gedrag. Hierdoor kan het eindelijk haar belofte inlossen, namelijk die van een echt actief retentie en/of sales instrument. Tegelijkertijd zijn de wat onhandige systemen van toen veranderd in in-the-cloud toepassingen van nu. Niet meer voor tonnen of miljoenen, met een leger consultants en opeenvolgende change-requests op de koop toe, maar voor een paar tientjes per user (Salesforce/Dynamics etc.) redelijk complete en easy to use systemen. Ingericht om online gedrag te koppelen.

Toegevoegde waarde

Weloverwogen integratie van Digitale Media en Marketing met CRM biedt veel toegevoegde waarde. De belangrijkste is dat online gedrag, als vertaald in relevante implicaties zoals ontevredenheid, potentiële leads, upselling mogelijkheden, identificatie beste klanten etc. direct kan worden omgezet in programma’s die duidelijke ondernemingsdoelstellingen ondersteunen. Programma’s die online in te vullen zijn. Bovendien kunnen digitale Marketeers dan beter sturen op het maximaliseren van Beste en Meest Winstgevende klanten, in plaats van leads en clicks wat resulteert in sub-optimalisatie.

eCRM

Tegelijkertijd vinden veel Nederlandse bedrijven het lastig om die voor de hand liggende toepassingen te laten plaatsvinden. Dat komt enerzijds door de Chinese walls tussen digitale media en marketing (als dat al niet grotendeels is uitbesteed aan allerlei online bureaus) en crm-verantwoordelijken, anderzijds door teleurstelling vanuit het verleden en onduidelijkheid over juridische kaders. Bovendien loopt Nederland zelden voorop waar het gaat om marketing & media Innovatie. Wellicht ook omdat veel marketeers minder affiniteit hebben met techniek en internet. Dat zal vanzelf veranderen. eCRM systemen zullen ook in Nederland aansluiting gaan vinden. En sterker nog, dergelijke systemen worden zo standaard als Search, Display, Mobiel, Social en straks IP-TV.

Voor de Nederlandse Marketing Pioniers die deze ontwikkeling volgen zou ik graag willen verwijzen naar het gratis event dat Microsoft Dynamics op 16 februari organiseert. Het programma kun je HIER vinden en tevens kan daar worden ingeschreven. Inschrijven kan ook door een mail te sturen naar annemarie.brandsen@microsoft.com Heel CRM Nederland zal er zijn. Nu online media nog ;-)

No comments: